Patutlah..Gosok Gigi Banyak Kali Tapi Mulut Masih Berbau? Memang Memalukan Rupanya Inilah Punca Sebenarnya..!

Sharing is caring!

Penjagaan kebersihan dan kecantikan bukan sahaja dituntut dalam Islam malahan tidak kira apa anutan sekalipun lumrah manusia memang suka pada kebersihan. Bermula dari hujung rambut ke hujung kaki setiap inci badan akan dipastikan terjamin kebersihannya. Namun, ramai tidak menyangka ada satu masalah kebersihan dimiliki oleh setiap orang.

Masalah pernafasan berbau!

Loading...

Pernafasan berbau paling ketara terutamanya pada setiap pagi. Tiada orang yang terkecuali walau sekerap mana dia mengosok gigi pun.

Punca Pernafasan Berbau Busuk

Faktor utama ialah disebabkan sisa makanan yang tertinggal di celah gigi. Sisa makanan yang tidak dibersihkan sepenuhnya akan mula mereput dan menyebabkan nafas kita berbau. Masalah pada gusi seperti gusi bengkak atau terluka juga menjadi punca mulut berbau kerana bahagian tersebut dijangkiti kuman.

Begitupun, penurunan kandungan air liur di dalam mulut juga adalah antara penyebab nafas berbau. Disebabkan itu juga dinasihatkan, individu yang mengalami masalah nafas berbau perlu menjalani pemeriksaan terlebih dahulu sebelum boleh diklasifikasikan sama ada ia hanya disebabkan penjagaan oral yang tidak betul atau merupakan satu penyakit berpunca daripada dalam badan.

“Bagi mereka yang tidak mengalami sebarang penyakit mulut seperti tonsil, resdung, sakit tekak, selesema, demam, kencing manis, penyakit hati, penyakit buah pinggang, kanser mulut, dan sebagainya, nafas berbau ini selalunya berpunca daripada penjagaan oral (mulut) yang tidak betul.

Loading...

Tonsil Stone Punca Pernafasan Berbau Yang Ramai Tidak Sedari!

Ramai tidak menyedari masalah pernafasan berbau mereka adalah berpunca oleh TONSIL STONE. Ianya merupakan kumpulan dari sel lekosit/bakteria,sel mati, epitel dan sisa makanan yang terperangkap di celah lekukan tonsil.

Kehadiran tonsil stone selalu dialami oleh mereka yang berulang kali mengalami jangkitan pada tonsil. Tonsil stone boleh dihindari dengan memastikan rutin mengosok gigi yang betul. Tidak bermakna anda perlu kerap mengosok gigi tapi pastikan mengumur mulut selepas makan dan juga mengunyah chewing gum tanpa gula.

Tonsil stone ini boleh dihilangkan dengan penggunakan laser di hospital pakar. Tapi ianya boleh dilakukan dirumah dengan menggunakan putik kapas atau kerap berkumur dengan air garam.

Jadi selesaikan masalah pernafasan berbau dengan segera. Takde lah kawan-kawan atau ahli keluarga terpaksa menahan nafas semasa berborak dengan anda lagi..

 

Sumbr – Sehinggit Media

Kredit – Malaysiabolehbro.com

Lelaki yang Gilakan Hantu Ini Pasang CCTV Ingin Merakam Penampakan Hantu di Sekitar Rumahnya, Tapi yang Dia Lihat Adalah Sesuatu yang Lebih Menyeramkan Atas Katilnya.

Loading...

Seorang pria asal Australia yang memiliki ketertarikan pada hal-hal mistis memutuskan untuk memasang kamera sembunyi dengan harapan bisa menangkap sosok hantu atau sebagainya.

Ketika memeriksa rekaman, ia malah lebih terkejut atas apa yang dilihatnya.

Pria tersebut lupa mematikan kamera sehingga kamera merekam sesuatu yang amat menyakitkan baginya.

Ternyata pria tersebut memergoki kekasihnya berselingkuh dengan anaknya sendiri. Wanita 28 tahun tersebut telah menjadi pacar pria itu 11 tahun lamanya.

Keduanya tinggal bersama meski tidak terikat pernikahan secara resmi. Jadi secara teknis, ia adalah ibu tiri dari anak pacarnya itu.

Wanita tersebut telah mengenal anak pacarnya sejak si anak berusia 9 tahun.

Sekarang, bocah itu berusia 16 tahun. Setelah mengetahui kejadian tersebut, pria itu kemudian membawa kasus ini ke pangadilan.

Di Pengadilan Tinggi Tasmania, wanita yang tak disebutkan namanya itu dinyatakan bersalah karena melakukan hubungan intim dengan anak di bawah umur. Ia kemudian dikenai hukuman penjara selama enam bulan.

Menurut Hakim David Porter, pelaku sudah kenal dan tinggal bersama dengan bocah itu sejak tahun 2012. Jaksa mengungkapkan bahwa hubungan itu baru terungkap pada Oktober tahun lalu.

Wanita tersebut pada mulanya masuk ke kamar “anak tiri” nya untuk berdiskusi masalah tes mengemudi. Keduanya awalnya hanya bercanda saja, tapi kemudian saling bersentuhan dan berujung pada hubungan suami-istri.

Awalnya, wanita itu menyangkal memiliki hubungan dengan anak dari pasangannya. Tapi kemudian, ia mengaku sudah berhubungan dengan anak itu setidaknya tiga kali, Telegraph melaporkan.

Meski sudah ketahuan, wanita itu tetap melanjutkan hubungan gelapnya selama beberapa minggu. Namun, pada saat persidangan, ia mengira batas umur dewasa seseorang adalah 16.

Padahal di Tasmania, seseorang dinyatakan dewasa pada usia 17 tahun. Dikabarkan, wanita tersebut sedang mencoba memperbaiki hubungannya dengan pasangannya yang sudah berjalan 11 tahun itu.

Sumber: Tribun via OHTrending.net

Sharing is caring!

Loading...